80% Bedrijven tevreden over hun CDP

Europese ondernemingen die een Customer Data Platform (CDP) hebben geïmplementeerd zijn daar zeer tevreden over, zo blijkt uit een onderzoek dat vandaag gepubliceerd wordt door het Customer Data Platform Institute Europe (CDPIE).

Uit het onderzoek is gebleken, dat het CDP een “significante waarde” heeft voor 80% van de leden van het CDPIE die een CDP-implementatie hebben afgerond. In totaal heeft 24% van de ondervraagde bedrijven een CDP geïmplementeerd, 34% is bezig met de implementatie ervan of plant de implementatie binnen nu en 12 maanden; de overige bedrijven hebben nog geen plannen voor een implementatie, geen plannen voor een implementatie na de komende 12 maanden of wist het nog niet.

Andere bevindingen in het rapport:

  • Grote business-to-consumer bedrijven (€100 miljoen omzet of meer) hebben de meest urgente behoefte aan CDP’s; 68% van hen geeft aan te maken te hebben met diverse marketingsystemen die niet met elkaar verbonden zijn. Deze groep vormt de kern van de wereldwijde CDP-markt. Slechts 26% van de business-to-business ondernemingen geeft aan te maken te hebben met diverse marketingsystemen die niet gekoppeld zijn.
  • De belangstelling voor CDP’s strekt verder dan alleen de marketingafdelingen. Van alle respondenten onder de B2C-bedrijven was 40% marketeer; IT (23%) en senior management (17%) vormden daarnaast belangrijke groepen.
  • De implementatie van CDP’s is in Europa nog in de beginfase. Van alle grote ondernemingen die CDPIE-lid zijn geeft slechts 14% aan een CDP-implementatie te hebben afgerond. Het CDPIE vermoedt dat implementaties onder niet-CDPIE leden belangrijk lager zal zijn.

Download het rapport

Het volledige rapport is te downloaden via https://cdpinstitute.org/DL1412-CDPI-Europe-2018-Member-Survey.

Customer Data Platforms zijn packaged software-oplossingen die gespecialiseerd zijn in het creëren van een uniforme en persistente klantendatabase die met andere systemen gekoppeld kan worden. Het CDP Institute schat, dat de totale Europese omzet voor alle CDP-leveranciers de €200 miljoen zal overschrijden in 2018. Hiervan zal €130 miljoen gegenereerd worden door Europese leveranciers. Lees voor meer feiten en cijfers het rapport CDP Industry in Europe Report en voor de wereldwijde ontwikkeling het rapport CDP Industry Update, beiden gepubliceerd in Juli 2018.

Over het Customer Data Platform Institute Europe

Het Customer Data Platform Institute Europe voorziet marketers en marketing technologie specialisten van informatie op het vlak van managen van klantgegevens. Publicaties omvatten educatief materiaal, nieuws over ontwikkelingen binnen de industrie, handleidingen met best practices en benchmarks en overzichten van CDP-aanbieders.

Het instituut is gericht op Customer Data Platforms, gedefinieerd als “een systeem bestuurd door een marketeer dat een uniforme en persistente klantendatabase bevat die ook toegankelijk is voor externe systemen.” Het instituut wordt geleid door Raab Associates Inc., een consultancy bedrijf gespecialiseerd in marketing technologie en analyse. Raab Associates introduceerde de Customer Data Platform categorie in 2013.

cdp instituteClear Value is partner van het CDP Institute  en ondersteunt senior management van middelgrote en grote ondernemingen bij het succesvol selecteren, implementeren en uitnutten van het CDP op basis van een vooraf vastgestelde business visie.