CDP: de basis voor klantbegrip voor de héle organisatie

Een moderne basis voor sturing op klantkennis is een Customer Data Platform of CDP. De term Customer Data Platform is sinds 2013 de verzamelnaam die is bedacht door David Raab van het CDP Institute en die door Gartner wordt gebruikt voor de groep software-oplossingen die marketeers een compleet en permanent 360 graden klantbeeld bieden.

Wat is een CDP?

Volgens de definitie van het CDP Institute Europe is een CDP “een door marketeers beheerd systeem met permanent beschikbare, geunficeerde klantdata dat toegankelijk is voor andere systemen”:

  • Door marketeers beheerd systeem: Het CDP is een compleet softwareplatform dat door de business wordt gekocht en beheerd; vaak door de marketingafdeling. Dit maakt het anders dan een data warehouse, dat meestal door de ICT-afdeling op maat wordt ontwikkeld. Het feit dat het een “packaged software” oplossing is, maakt het veel eenvoudiger om te installeren en aan te passen. De technische resources om het te installeren worden meestal door de leverancier aangeboden.
  • Permanent beschikbare, gestandaardiseerde klantdata: Het CDP biedt een complete blik op klanten door data uit alle relevante bronnen te verzamelen, op klantniveau te koppelen tot een zogenaamd “golden profile” per klant en continu beschikbaar te stellen zodat klantgedrag door de tijd gevolgd en beïnvloed kan worden. Marketing kan hiermee persoonlijke berichten targeten, maar afdelingen zoals Sales, Stores, Ecommerce en Formulemanagement krijgen hierdoor uniek inzicht in klanten, hun gedrag en hun wensen.
  • Toegankelijk voor andere systemen: data in het CDP kunnen ook door andere software oplossingen gebruikt worden voor analyses en om klant interacties mee te orkestreren. Een echt CDP is te koppelen met een veelheid aan externe tools.

Een CDP is geen DWH, DMP, MDM, CJO of CRM-oplossing.

De CDP-markt is een nog jonge maar sterk groeiende markt voor geïntegreerde klantdata-oplossingen, die inmiddels wel een markt van bijna 1 miljard dollar. Een kenmerk van een jonge oplossing is, dat er nog veel verwarring bestaat over wat het verschil tussen een CDP en andere oplossingen is, die ook veelgenoemd worden als het om klantdatamanagement gaat. Het onderstaande overzicht geeft een korte typering.  Bekijk voor meer informatie onze DDMA keynote-presentatie van dit jaar of neem vrijblijvend contact met ons op:

verschil cdp met dmp dwh crm cjo

Clear Value monitort de CDP-markt

Clear Value houdt voortdurend deze nieuwe markt in de gaten en ondersteunt marketeers bij de selectie en deployment van het meest geschikte CDP op basis van een heldere business visie, praktische use cases en duidelijke requirements. Hieronder vindt u een actueel overzicht van de oplossingen die in de markt beschikbaar zijn.  Lees hier meer over onze ervaring of eem voor meer informatie vrijblijvend contact met ons op.cdp vendors in Europe