CDP Selectie

Sinds 2015 hebben we diverse bedrijven en organisaties ondersteund met het selecteren, implementeren en uitnutten van een Customer Data Platform.

Waarom een CDP?

Een CDP combineert transactiedata, online gedrag, contactgegevens, eventdata en meer, waardoor een 360-graden klantbeeld ontstaat. Hoe completer het klantbeeld, hoe krachtiger de analyses die je maakt en hoe beter de gepersonaliseerde campagnes converteren. 

Welke soorten CDP zijn er?

Er zijn ruim 80 CDP’s beschikbaar in Europa en bestaan in grofweg drie categorieën: packaged CDP’s, composable CDP’s en headless CDP’s. De packaged CDP’s zijn meestal de beste oplossing als je zelf weinig ervaring of technische specialisten in huis hebt om het platform te installeren. Packaged CDP’s zijn er in vier categorieën: data CDP’s, analytics CDP’s, campaign CDP’s en delivery CDP’s: in ons whitepaper (hieronder gratis te downloaden) leggen we de verschillen uit.

  • Packaged CDP’s: Data-CDP’s, Analytics CDP’s, Campaign CDP’s en Delivery CDP’s. In Europa zijn er relatief meer Campaign- en Delivery CDP’s; in de VS zijn er meer Data- en Analytics CDP’s.  

  • Composable CDP’s: modulaire klantdata-platforms die flexibel worden samengesteld uit afzonderlijke, best-in-class componenten voor dataverzameling, -beheer en -activatie, afgestemd op specifieke bedrijfsbehoeften en bestaande technologieën. Voorbeelden: Amperity, Hightouch.
  • MACH-CDP’s: een flexibel en schaalbaar headless dataplatform dat klantdata in realtime verzamelt, beheert en activeert via modulaire microservices, API-integraties en cloudtechnologie, zonder vaste front-end beperkingen. Voorbeelden: Segment, Amperity, BlueConic.
  • Branche-specifieke CDP’s: dit zijn packaged, composable of MACH-CDP’s die zich toespitsen op de wensen van bedrijven in een specifieke branche zoals retail of hospitality. Een voorbeeld: iReckon (Hospitality) en NGDATA (financial services).

Selecteer een CDP via onze VALUE Methode:

Sinds 2015 helpen we onze opdrachtgevers op een onafhankelijke manier bij het selecteren van een CDP dat het beste aansluit op hun wensen, en dat schaalbaar en betaalbaar is: 

  • Vision: elke verandering in werkwijze moet intern gedragen worden. We zorgen ervoor dat het sturen op klantdata in een CDP aansluit op de ambities en doelen van jouw bedrijf, en leidt tot een gedragen visie.
  • As Is: wat kunnen we vandaag? Wat hebben we aan data, processen, tools en skills? Hoe zien customer journeys eruit en hoe ondersteunen data de optimalisatie ervan?
  • Looking Ahead: Hoe ziet de ideale werkwijze voor onze klanten eruit? Wat willen we kunnen? En wat voor data, processen, tools en talent hebben we daarvoor nodig? In deze gewenste "future state" bepalen we de eisen en wensen aan het CDP-platform. 
  • Useful Solutions: welke CDP’s sluiten het beste aan op de eisen, wensen, processen, budget en skills van het bedrijf? In enkele stappen komen we tot 2 meest passende CDP’s waaruit een definitieve keuze gemaakt kan worden. We hebben onze ervaringsdata, vendor input en klantreferenties hiervoor samengevoegd en met onze klant besproken. 
  • Execution As Planned: Na de selectie volgt de implementatie en uitnutting van het CDP. Met de keuze voor het CDP is de keuze voor een andere werkwijze gemaakt, die goed begeleid moet worden om de investering tot een succes te maken.

Waarom kiezen bedrijven voor ons?

  • Sinds 2015 kennis en ervaring met CDP-selectie, implementatie en uitnutting
  • Europees partner van het CDP Institute
  • Diverse retail-, ecommerce en hospitalitybedrijven ondersteund
  • Vendor-onafhankelijke selectie van een CDP (geen "wc-eend" verhaal)
  • Onze beproefde VALUE(C) methode: in 2015 ontwikkeld en sindsdien  

Ontdek onze aanpak

Welke vragen heb jij over CDP’s? Over welk CDP wil je meer weten? Ben je benieuwd waarom onze aanpak zo goed werkt? Neem vrijblijvend contact op: klik hieronder en plan direct een kort kennismakingsgesprek in of stuur ons een bericht: we maken graag tijd voor je vrij!

Plan een afspraak Contactgegevens

afbeelding