Wat doe je met loyale klanten? Je haalt ze het vel over de oren.

8 april 2025

CRM & Loyalty

Pluk de klant?

Uit recent onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) bleek vandaag een opmerkelijke en zorgwekkende trend: bij bijna de helft van de verzekeraars betalen trouwe klanten soms hogere premies dan nieuwe klanten, vooral bij autoverzekeringen. 

Het blijkt ook nog, dat dit relatief vaker oudere klanten zijn, die vaak minder digitaal vaardig zijn en daardoor minder geneigd zijn om online prijzen te vergelijken of over te stappen naar een andere verzekeraar. Dit maakt hen kwetsbaarder voor hogere premies. ​

Integriteit en klantfocus zijn kennelijk nogal aan slijtage onderhevig. En retentiecampagnes hebben met dit beleid niet veel zin.  

Het lijkt er bovendien op, dat sommige verzekeraars ervan uitgaan dat in het huidige digitale tijdperk, waarin transparantie de norm is, dergelijke strategieën onopgemerkt blijven. Misschien voor deze specifieke klantgroep zelf, maar niet voor de AFM in dit geval. Het is denk ik een misvatting om hiervan uit te gaan die potentieel verstrekkende negatieve gevolgen kan hebben:

  • Voor loyale klanten: het ontdekken dat zij meer betalen dan nieuwe klanten kan leiden tot gevoelens van misleiding en ontevredenheid.
  • Voor potentiële klanten: het bekend worden van dergelijke praktijken kan hen ontmoedigen om voor deze verzekeraars te kiezen.
  • Voor de merkreputatie: dergelijke onthullingen kunnen het vertrouwen in het merk ernstig schaden en leiden tot negatieve publiciteit. 

In een tijd waarin - de meeste - consumenten gemakkelijk informatie kunnen vergelijken en delen, is het essentieel voor bedrijven om eerlijk en transparant te zijn in hun prijsstelling en klantbehandeling. 

Goed werk van de AFM: het lijkt me raadzaam dat verzekeraars hun strategieën heroverwegen en ervoor te zorgen dat loyaliteit wordt beloond in plaats van bestraft. Ik heb wel een paar ideeën.

Nieuwsoverzicht

Wat wij bieden en beloven

Met onze kennis en ervaring beloven we onze opdrachtgevers dat ze succesvol kunnen transformeren naar een klantgecentreerde - of zelfs klantobsessieve - organisatie door vier pijlers met hen in te richten:

  1. Adaptable customer data foundation: een adaptief klantdataplatform (CDP, packaged of composable), dat flexibel meebeweegt met veranderende klantkenmerken en wensen van het bedrijf.
  2. Guiding customer insights: nieuwe inzichten op basis van samengevoegde klantdata uit diverse bronnen, die niet alleen leiden tot gepersonalisatie communicatie maar ook tot een formule die aan blijft sluiten op veranderende klantwensen.
  3. Outstanding customer engagement: gepersonaliseerde communicatie via alle relevante klantcontact punten en in elke stap van de customer journey, die leidt tot meetbaar gegroeide klantwaarde en customer engagement.
  4. Customer-centric transformation: een combinatie van een heldere datastrategie, die naadloos aansluit op de ambities en doelen van jouw organisatie en change management, waardoor transformatieplannen gedragen worden door de eigen organisatie. 

Onze kernwaarden

  • Serendipiteit
  • Sensitiviteit
  • Integriteit
  • Creativiteit
  • Nieuwsgierigheid

Ontdek onze aanpak

Welke vragen heb jij? Over welke klantcase wil je meer horen? Ben je benieuwd waarom onze aanpak zo goed werkt? Neem vrijblijvend contact op: klik hieronder en plan direct een kort kennismakingsgesprek in of stuur ons een bericht: we maken graag tijd voor je vrij!

Plan een afspraak Contactgegevens

afbeelding